Blogování v roce 2016: je blogování mrtvé?

Blogování v roce 2016: je blogování mrtvé?

V poslední době se na internetu objevily různé zprávy a diskuze o tom, že blogování už není to, co bývalo a že klasické blogy stále častěji končí. Důvodem je pokles zájmu čtenářů. Je ale blogování opravdu mrtvé?

Podle mého názoru je třeba rozlišit blogy osobní, které jejich autoři píší ve svém volném čase, jako koníček, a blogy profesionální. A u těch profesionálních je ještě třeba specifikovat, zda se jedná o blog, jehož majitel se blogováním přímo živí a nebo o blog tzv. firemní, který má sloužit jako podpora jeho jiného podnikání. Pojďme se tedy podívat, jak to s jednotlivými kategoriemi je.

Osobní blogy
Tady bohužel musím dát šířícím se zprávám za pravdu. Boom blogování, který u nás byl před 2 -3 lety, je už opravdu minulostí. Blogy, které bývaly populární, buď jejich majitelé opustili (nejčastěji proto, že se změnila jejich životní situace  a na blog už neměli tolik času) nebo došlo k velmi vysokému úbytku čtenářů. Časy, kdy čtenáři nedočkavě čekali na nový článek a dychtivě komentovali, jsou patrně pryč. Není to ale proto, že by nechtěli slyšet či vidět, co má jejich oblíbený autor na srdci.

Je to spíš vývojem doby a sociálních médií, kdy málokdo už čte obsáhlé články, ale spíše je dnes na Facebooku, Instagramu a jiných sítích. A až když na těchto sítích objeví něco zajímavého – například odkaz na článek, který ho opravdu zaujme – klikne na něj a přečte si ho na blogu.

Je to také tím, že čím dál tím více lidí sleduje tyto sítě na svém chytrém telefonu, který tolik nenahrává nějakému čtení dlouhých článků nebo načítání velkého množství fotografií.

Pokud máte osobní blog a chcete zůstat na blízku svým čtenářům, musíte  jít na sociální sítě, zejména Facebook, pokud tam již nejste, a soustředit svou činnost tam – nejen sdílet samotný nový článek (a udělat to několikrát, ne jen jednou), ale i na sociální síti komunikovat s vašimi čtenáři, diskutovat, rozvíjet dále své články, sdílet zajímavé související odkazy apod. Kterou sociální síť zvolit? Záleží na tom, kterou vaši čtenáři pravděpodobně využívají!

A druhá věc, kterou vřele doporučuji, je začít sbírat emailové adresy vašich čtenářů – pokud jim totiž napíšete email, že vyšel nový článek, pravděpodobněji se půjdou podívat. Předpokládat, že sami přijdou (protože přeci článek vydáváte pravidelně každou středu), je hodně pošetilé.

Profesionální blogy
I tyto blogy postihuje stejný fenomén, jako v případě blogů osobních. Lidé jsou více na Facebooku, než aby chodili k vám pro pravidelné články. Platí pro vás tedy stejné doporučení jako výše – jděte na sociální sítě a sbírejte emailové kontakty!

Je zde ale ještě jeden trend. Protože lidé málo čtou články na internetu, hodně profi blogerů přechází na jiná média než pouhopouhé textové články – nejčastěji točí videa nebo podcasty (zvukové nahrávky). Videa vládnou internetu! Na video se lidé podívají raději, než aby četli. Na video se podívají přímo na Facebooku, nemusí nikam klikat. Video je prostě nový blog! Využijte tento trend a začněte místo dlouhých textových článků točit videa.

Firemní blogy
Firemní blog píšete proto, že chcete podpořit svůj business. Píšete články, které mají vašim potencionálním zákazníkům (i těm stávajícím) pomoci. A zde se, podle mého názoru, nemusíte až tak výše zmíněných trendů bát. Jde tady totiž o něco jiného – o to, aby vás skrz články našli potencionální zákazníci, například přes vyhledávače. Tj. když řeší nějaký problém, zadají dotaz do vyhledávače, a vyskočí váš článek. Tím daného člověka zaujmete, bude chtít vědět více, zapíše se do vašeho newsletteru atd. atd.

Proto má stále smysl psát hodnotné textové články na váš web. Nemusíte to třeba zrovna nazývat „blog“. Prostě články, užitečné rady apod. Z hlediska vaší vyhledatelnosti na internetu jsou články výborné. A také si tím budujete svou značku a pozici experta.

Můžete ale také využít zmíněných trendů, a začít točit třeba videa – budete mít větší příležitost oslovit více lidí například právě na sociálních sítích – byla by škoda nevyužít toho, že velká většina vašich zákazníků tam pravděpodobně je.

O tom, že musíte sbírat emailové kontakty, už ani nemluvím, jistě to už děláte :-).

Celkově tedy lze říci, že blogování není mrtvé, jen se mění a je třeba se těmto změnám přizpůsobit. Jen tak si udržíte své čtenáře a budete dále rozvíjet svůj úspěšný blog.

 

 

9 Comments

  1. Blogy možná nejsou to co dřív, ale koho psaní baví, ten bude psát dál. Ubude hlavně těch zbytečných blogů, kde autoři mnohdy jen kopírovali obsah z jiného webu a to je (podle mého názoru) jenom dobře.

    Reply
    • To je pravda, nekvalitní blogy dlouho nevydrží, a je to tak správně :-)

      Reply
    • S tím souhlas. S příchodem youtube, sociálních sítí a spoustou dalšího upadá zájem o méně kvalitní blogy. Což není na škodu. Lidé by měli psát blogy protože je to baví ne jen kvůli tomu aby měli co nejvíc sledovanost. To že někdo přijde už je pouze takový bonus.

      Reply
  2. Já si myslím že blogování mrtvé rozhodně není. Myslím si že jen ubylo čtiva, a proto je větší šance, na naleznutí nových čtenářů. Pro mě ideální doba pro založení nového blogu!

    Reply
    • Souhlasím, také si myslím, že blogování není mrtvé.

      Reply
  3. Zrovna dnes jsme to s kamaradem resili. Pravdou je, ze facebook, youtube a podobne ted frci lepe a ctenaru blogu ubylo. Drasticky. Ale presto mi je tato forma blizsi. Sam jsem se ted na blogu rozjel a neplanuju skoncit jen proto, ze tam chodi jen par pratel a komentaru je poskrovnu. Pokud pisu basne, povidky, recenze filmu, sem tam nejaka nahravka nebo denikovy zapis co noveho u me, prijde mi proste blog s odkazem na clanek na fb mnohem lepsi. Asohledemna moznost graficke podoby i osobnejsi. A pisu stejne hlavne proto, ze me to bavi, navstevnost nenavstevnost:)

    Reply
  4. Jako podle mě blogování určitě ještě mrtvé není. To je podle mě živé stejně jako před 10 lety. Jen se určitě v tuto chvíli píše o něčem jiném, než co zajímalo lidi před léty. To je jisté… No ale co si myslíte o registraci do online katalogů? je to podle vás taky ještě aktuální? Třeba takové industry eu?

    Reply
  5. Je docela ironické, že ani na tenhle blog už nic nepřibývá. Škoda, přeškoda, byl dobrý. A je mnohem pravděpodobnější, že sama začnu točit videa, než že přestanu být nadšenou čtenářkou článků.

    Reply
  6. Ahoj! Taky myslím, že blogování mrtvé není a v budoucnu bude mít určitě své místo. Sociální sítě v popředí s Facebookem sice berou značnou část pozornosti, ale naopak blogy, které jdou do hloubky a zároveň jsou přehledné, budou mít tu výhodu, že zde čtenář najde (a snadno dohledá) kvalitní obsah. Zkusil jsem v článku Jak vydělat blogováním shrnout možnosti, jak blogovat a ještě si k tomu přijít na pár peněz. Budu rád, když doplníte zkušenosti ;)

    Reply

Napsat komentář k Martin Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>